I.8. Probleme recapitulative rezolvate - Fenomene termice Partea I.
Probleme rezolvate - Fenomene termice Partea I
1) Graficul dependenței căldurii absorbite pentru două corpuri diferite, cu aceeași masă și aceeași temperatură inițială (t0), este reprezentat în figura de mai jos. Care dintre cele două corpuri, 1 și 2, are căldura specifică mai mare ?

Rezolvare:
- Scriem datele problemei:
- t01 = t02 (ambele corpuri au aceeași temperatură inițială)
- t1 < t2 (corpul 1 are temperatura finală mai mare decât corpul 2)
- Q1 = Q2 = Q (ambele corpuri primesc aceeași căldură, conform graficului)
- m1 = m2 = m
- c1 ? c2
- Scriem formula căldurii în funcție de căldura specifică pentru cele două corpuri din substanțe diferite:


Probleme rezolvate - Fenomene termice Partea I
2) Ce temperatură trebuie să aibă o masă de apă rece care, amestecată cu 2 kg de apă caldă la temperatura de 90 °C să se obțină 3 kg apă cu temperatura de 70 °C ?
Rezolvare:
- Scriem datele problemei, notând cu indice 1 datele despre apa rece și cu indice 2 cele despre apa caldă:
- t1 =?
- m2 = 2 kg
- mamestec = 3 kg
- t2 = 90 °C
- te = 70 °C
- c1 = c2 = c (corpurile au aceeași substanță)
- Calculăm cantitatea de apă rece:
- m1 + 2 = 3
- m1 = 1 kg
- Calculăm căldura primită de apa rece (Qp), respectiv căldura cedată de apa caldă (Qc):
- Qp = m1 ∙ c ∙ Δt1 = 1 ∙ c ∙ (te – t1) = c ∙ (70 – t1)
- | Qc | = m2 ∙ c ∙ Δt2 = 2 ∙ c ∙ (te - t2) = 2 ∙ c ∙ (70 – 90) = 2 ∙ |-20| ∙ c
- Scriem ecuația calorimetrică și scoatem necunoscuta:
- Qp = | Qc |
- c ∙ (70 – t1) = c ∙ 20 ∙ 2
- 70 – t1 = 40
- t1 = 30 °C
Probleme rezolvate - Fenomene termice Partea I
3) De ce iarna zăpada protejează culturile agricole de îngheț?
Rezolvare:
Zăpada izolează termic culturile agricole datorită punguțelor de aer dintre cristalele de gheață și care împiedică împrăștierea în aer a căldurii solului.

Probleme rezolvate - Fenomene termice Partea I
4) Care este secretul unei sere de a cultiva iarna fructe și legume?
Rezolvare:
O seră (solar) este o construcție specială cu acoperiș și cu pereți din sticlă sau din material plastic pentru adăpostirea și cultivarea plantelor care nu suportă frigul în perioada rece a anului. Sticla lasă să treacă lumina Soarelui prin ea. Odată pătrunsă în interior, căldura transmisă prin radiație rămâne, în mare parte, în interior, din cauza fenomenului de reflexie.
Probleme rezolvate - Fenomene termice Partea I
5) Unde trebuie plasat un termometru de exterior pentru a măsura corect temperatura aerului?
Rezolvare:
Termometrul trebuie așezat la umbră (pentru a nu fi încălzit prin radiație termică) și la adăpost de vânt (curenții de aer pot influența evaporarea apei din aer conducând la o scădere a temperaturii aerului).
Probleme rezolvate - Fenomene termice Partea I
6) Căldura cedată de 100 g apă care se răcește cu 40 °C este suficientă pentru a încălzi 100 g cupru cu 40 °C ? Se dă: căldura specifică a apei 4180 J/kg∙K și cea a cuprului de 385 J/kg∙K.
Rezolvare:
- Scriem datele problemei, notând cu indice 1 datele despre apă și cu indice 2 cele despre cupru:
- Q1 =?
- Q2 =?
- m1 = 100 g = 0,1 kg
- m2 = 100 g = 0,1 kg
- Δt1 = 40 °C
- Δt2 = 40 °C
- c1 = 4180 J/kg∙K
- c2 = 385 J/kg∙K
- Calculăm căldura cedată de apă (Q1), respectiv căldura primită de cupru (Q2):
- | Q1 | = m1 ∙ c ∙ Δt1 = 0,1 ∙ 4180 ∙ (-40) = | -16.720 | J = 16.720 J
- Q2 = m2 ∙ c ∙ Δt2 = 0,1 ∙ 385 ∙ 40 = 1.540 J
- Întrucât Q1 > Q2 , înseamnă că este suficientă căldura degajată de apă pentru a încălzi cuprul.