Cap.I. Chimia, știință a naturii.
Probleme rezolvate.
Exerciții.
🔐Exerciții - Normele de protecția muncii în laborator
1.1. Caută simbolurile de avertizare pe etichetele diferitelor produse pe care le ai în casă (Spray-uri, Produse de curățat, Produse de desfundat țevi şi grupează-le după aceste simboluri).
1.2. Urmărește imaginile următoare și găsește ce reguli au fost încălcate și care ne-ar pune în pericol viața:
1.2.A. .....................................................
1.2.B. .....................................................
1.2.C. .....................................................
1.2.D. .....................................................
1.2.E. .....................................................
1.2.F. .....................................................
1.2.G. .....................................................
🔐Exerciții - Materie-Corp-Substanţă
1.3. Alege din următoarele enunțuri ce reprezintă fiecare: corp / substanță / material, după următorul model:
1.3.A. Cuiul : cuiul este un corp fiindcă are formă proprie și volum propriu.
1.3.B. Fierul: fierul este o substanță fiindcă nu are formă proprie și poate lua mai multe forme: de cui, clanță, masă, scaun, dulap etc.
1.3.C. Apa dintr-un pahar: .......................
1.3.D. Aerul dintr-un balon: .....................
1.3.E. Apa râului: ................................
1.3.F. Lemnul: ....................................
1.3.G. Ochelari: ...................................
1.3.H. Cuburi de gheaţă: ............................
1.3.I. Sarea de bucătărie: ..........................
1.3.J. Sarea din solniță: ...........................
🔐Exerciții - Fenomene fizice și chimice
1.4. Privește cu atenție cele 12 imagini următoare și scrie ce fenomen ilustrează și ce fel de fenomen este (fizic / chimic):
1.4.A. ...............................................
1.4.B. ...............................................
1.4.C. ...............................................
1.4.D. ...............................................
1.4.E. ...............................................
1.4.F. ...............................................
1.4.G. ...............................................
1.4.H. ...............................................
1.4.I. ...............................................
1.4.J. ..............................................
1.4.K. ..............................................
1.4.L. ..............................................
🔐Exerciții - Proprietăţi fizice şi chimice
1.5.Precizează felul proprietății: fizică sau chimică.
1.5.A. Piatra vânătă este solubilă în apă.
1.5.B. Lemnul are proprietatea de a putrezi.
1.5.C. Hârtia are proprietatea de a arde.
1.5.D. Fierul are proprietatea de a fi atras de magnet.
1.5.E. Dioxidul de carbon este un gaz incolor.
1.5.F. Cuprul are proprietatea de a cocli.
1.5.G. Sulful este izolator termic și electric.
1.5.H. Mercurul este lichid.
1.5.I. Ceața se formează prin condensarea vaporilor de apă din aer la suprafața pământului.
1.5.J. Gheața se topește în palmele copilului.
Test de autoevaluare.
📝 Test de autoevaluare - Chimia, știință a naturii
1.6. Precizează ce fel de fenomene (fizice/chimice) sunt următoarele: 1p
a) Fierberea laptelui
b) Încălzirea cuprului
c) Coclirea cuprului
d) Contractarea aluminiului.
1.7. Completează următoarele afirmații: -1p
a) Solidificarea este trecerea unei substanțe ..... ....................................................
b) Condensarea este trecerea unei substanțe ..........................................................
1.8. Alege pentru următoarele afirmații ce reprezintă: corp/ substanță -1p
a) Laptele dintr-o sticlă
b) Apa unui lac
c) Clanța de fier
d) Aerul de la munte.
1.9. Scrie o proprietate fizică și chimică pentru: -2p
a) Fier
b) Oxigen
c) Cupru
d) Magneziu
1.10. Desenează o eprubetă și un pahar Erlenmeyer. -1p
1.11. Urmărește imaginile următoare și găsește ce reguli de protecție a muncii au fost încălcate: -1p
a)
b)
1.12. Ce riscuri au următoarele substanțe: -1p
a) O substanță inflamabilă
b) O substanță caustică
Din Oficiu -2p